Kunstig intelligens kan frigive 200.000 kroner om året hos BE Installationer
Publiceret:29. sep. 2025
Skrevet af:Caroline Kristensen
BE Installationer har sat gang i at automatisere en række administrative opgaver ved hjælp af kunstig intelligens. Målet er både at øge effektiviteten og forbedre arbejdsglæden blandt medarbejderne.
I en tid hvor digitalisering for alvor sætter sit præg på danske virksomheder, har BE Installationer taget et stort skridt mod fremtidens arbejdsplads. Gennem målrettet brug af kunstig intelligens vil virksomheden ikke blot effektivisere administrative processer, men også frigøre tid til kerneopgaver og styrke medarbejdernes trivsel.
Derfor har medarbejderne også haft en central rolle i at udvælge hvilke arbejdsopgaver, de mener giver dem mindst værdi, fortæller Brian Bryrup, direktør og medejer i BE Installationer.
– Det har givet os et godt indblik i, hvor vi særligt skal sætte ind, men også hvor det konkret giver værdi for medarbejderne at få automatiseret processer, siger Brian Bryrup, direktør og medejer i BE Installationer.
BE Installationer, som har hovedsæde i Viborg, tilbyder el- og vvs-arbejde til både private, erhverv og offentlige kunder. De arbejder med alt fra installation og reparation til service og energioptimering.
Projektet blev igangsat, da Kasper Kurdahl fra Business Viborg besøgte BE Installationer i forbindelse med et forløb med Viborg Kommune og Business Viborg. Her blev han knyttet til BE Installationer og lavede et værdifuldt udkast til, hvordan virksomheden kan automatisere tidskrævende opgaver ved hjælp af kunstig intelligens.
Fakturering og dokumentation i fokus
Øverst på listen over opgaver, som BE Installation er ved at automatisere, står fakturering. Her er virksomheden ved at implementere en robot, som kan håndtere fakturaer op til 5.000 kroner.
– Vi kan se, at robotten lige så godt som en medarbejder kan gennemgå fakturaen for uregelmæssigheder eller tastefejl – især når medarbejderen ikke er sat ind i den konkrete opgave, fakturaen hører til, forklarer Brian Bryrup.
Andre opgaver på automatiseringslisten inkluderer organisering af mails, autogenerering af mødeindkaldelser, skrivning af mødereferater, dokumentation og rapportering samt en telefonassistent.
Store besparelser i sigte
Selvom der er lagt et solidt fundament, er den konkrete implementering endnu ikke begyndt. Men Brian Bryrup fortæller, at virksomheden er villig til at investere meget i at få automatiseringen gjort til virkelighed.
– Vi har faktisk ikke sat noget budget, men vi estimerer, at vi kan spare omkring 200.000 kroner om året, når først vi har fået det hele til at køre. Derfor sætter vi også meget ind, for at få det til at spille, siger Brian Bryrup.
Han understreger dog, at kunstig intelligens ikke skal erstatte medarbejderne, men fungere som et supplement. Ai kommer altså ikke til at erstatte medarbejder, men i stedet give medarbejderne mulighed for at arbejde med det, de synes er spændende.
Fortæl om dit gode AI-eksempel
TEKNIQ sætter fokus på medlemsvirksomheder, der bruger kunstig intelligens til at effektivisere og forbedre arbejdet. Send os gerne en mail på mhp@tekniq.dk eller mmj@tekniq.dk, hvis du har et godt eksempel.