
VVS-virksomheden VVSPlus tog det første skridt ud i online kundeservice for at skære ned i antallet af telefoner, der ringede konstant. I dag sørger den langt billigere AI-chatbot for at svare på kundernes spørgsmål og sende leads videre til medarbejderne.
Ringende telefoner er normalt ikke en dårlig ting for en virksomhed. Men for vvs-virksomheden VVSPlus i Brøndby var der for et par år siden så mange kunder i telefonen, at direktør Louise Houengaard måtte tænke nyt.
- Der var telefoner der ringede hele tiden, vi var ved at blive tossede. Så til at begynde med fik vi en online kundeservice, som vi selv bemandede. Men nu snakkede vi både i telefon og chattede, og det var ikke god kundeservice. Så hyrede jeg et bureau, der havde studerende til at besvarede chats og sendte en tilbudsformular. Det var ikke så meget bedre, siger Louise Houengaard.
VVSPlus blev startet i 2018 af Louise Houengaard og hendes mand, Lasse Secher Houengaard, der også er adm. direktør og ejer af medlemsvirksomheden el- og vvs-installatør Finn L. & Davidsen. De to havde undret sig over, hvorfor det skulle være så besværligt for kunderne hurtigt at finde det rette tilbud fra en vvs’er online. Derfor stiftede de VVSPlus, der giver kunderne et tilbud på den ønskede vare, for eksempel en vandhane, samt prisen for montering, indenfor 24 timer.
Mens Finn L. Davidsen er en ”olietanker” med over 250 ansatte, betegner Louise Houengaard VVSPlus, med syv ansatte, som en ”lille speedbåd”, der hele tiden afprøver alle de nye digitale løsninger. Derfor gav direktøren heller ikke op, selvom den digitale kundeservice ikke ramte plet i første hug.
Louise Houengaard i færd med at vise VVSPlus' AI-chatbot, der nu også taler med hendes stemme, hvis kunderne hellere vil tale i stedet for at chatte.
- Til et møde for halvandet år siden viste en af de andre deltagere mig den AI-chatbot, som han sad og afprøvede. Der var AI lige begyndt at være noget man talte om, og jeg blev ret fascineret. Den kan selv svare på spørgsmål, den er høflig og venlig, og den sender flere tilbud igennem til os, end vi selv kunne nå før. Og så er den billigere, forklarer Louise Houengaard.
Alene prisforskellen var til at tage og føle på. Hvor VVSPlus betalte bureauet 150.000 kroner om året for online kundeservice døgnet rundt, koster det 36.000 kroner om året at have AI-chatbotten til at agere kundeservice 24/7. Med en besparelse på knap 10.000 kroner om måneden og 200 arbejdstimer det første år, er chatbotten hurtig blevet uundværlig for VVSPlus.
- AI er med til at gøre vores virksomhed konkurrencedygtig. Vi er oppe mod nogle store spillere på markedet, så vi skal hele tiden være foran med vores kundeservice. Chatbotten frigiver tid, så mine medarbejdere kan koncentrere sig om andre opgaver. Og så er den på døgnet rundt, så vi får sendt flere tilbud, end vi normalt ville, siger Louise Houengaard.
Hvor VVSPlus tidligere havde egne svende ansat, der stod for monteringsdelen, fungerer virksomheden i dag som en online platform, der forbinder kunder med en række vvs-virksomheder. VVSPlus står for at drive hjemmesiden, ligesom de også står for markedsføring og at bestille varen hjem til partnervirksomhederne.
Målet er at blive landsdækkende, og virksomheden er godt på vej, fortæller Louise Houengaard.
Derfor skal VVSPlus hele tiden udvikle sig digitalt, forklarer Louise Houengaard. Nyeste skud på stammen er, at chatbotten nu taler med hendes stemme.
- Jeg vil gerne have, at folk bliver mødt at en varm, hjertelig stemme, når de er kunder hos os. De ved jo ikke, at det er min stemme. Men folk reagerer meget positivt på at blive mødt af en menneskelig stemme, og de siger også tak. Og så favner vi de kunder, der kan have svært ved at formulere sig skriftligt på dansk. De kan tale med chatbotten i stedet, siger Louise Houengaard.
TEKNIQ sætter fokus på medlemsvirksomheder, der bruger kunstig intelligens til at effektivisere og forbedre arbejdet. Send os gerne en mail på mhp@tekniq.dk eller mmj@tekniq.dk, hvis du har et godt eksempel.