Manglen på hænder får mange virksomheder i det tekniske erhvervsliv til at bruge vikarer. Men uden klare aftaler og dokumentation risikerer man fejl og konflikter. TEKNIQ Arbejdsgiverne og Moment understreger behovet for et solidt samarbejdsgrundlag – og OK25 placerer nu ansvaret tydeligere.
Virksomheder i det tekniske erhvervsliv må i stigende grad sige nej til opgaver, fordi der mangler kvalificerede hænder.
– De siger nej til arbejdsopgaverne. De kan ikke imødekomme den efterspørgsel, der er, siger Anders Fugmann, overenskomstchef i TEKNIQ Arbejdsgiverne, i TEKNIQs podcast Hørt.
Derfor er vikarløsninger blevet en nødvendighed – men ikke uden udfordringer. Ifølge Jørgen Fuglsang-Gedsted, direktør i Moment med ansvar for bygge- og anlægsområdet, vælger mange virksomheder i det tekniske erhvervsliv vikarer for at dække ind.
– Seks ud af ti virksomheder ved udmærket godt, at de mangler kvalificeret arbejdskraft, forklarer Jørgen Fuglsang-Gedsted.
Klarere regler med OK25
Med overenskomstforhandlingerne i 2025 er der kommet nye regler, der skal sikre bedre rammer for vikarbrug – især på el-området. Det er en væsentlig ændring, siger Anders Fugmann.
– Et vikarbureau er arbejdsgiver for vikaren. Det mest naturlige er, at hvis der opstår en sag om efterbetaling, så går man til arbejdsgiveren. Hvis vikarbureauet er medlem af TEKNIQ Arbejdsgiverne, så rettes sagen mod vikarbureauet, forklarer Anders Fugmann.
Det betyder, at brugervirksomheden ikke længere automatisk risikerer at hæfte. Både brugervirksomhed og vikarbureauet skal dog sørge for, at der er udvekslet oplysninger om gældende overenskomster og aftaler på brugervirksomheden, også for at undgå efterfølgende krav mellem parterne B2B.