Hvis en eller flere rykkerskrivelser til kunden ikke hjælper, kan inddrivelse af den manglende betaling overlades til et professionelt inkassobureau eller en inkassoadvokat (fremmed inkasso).
Har kunden – f.eks. efter modtagelse af rykkerskrivelse – imidlertid gjort indsigelser mod kravet, kan fremmed inkasso dog som helt klart udgangspunkt ikke benyttes. I disse tilfælde bør kundens indsigelser afklares, evt. med hjælp fra advokat, og kan der ikke opnås enighed om, at kunden er forpligtet til at betale, skal tvisten i sidste instans afgøres ved domstolene eller voldgift.
Vær opmærksom på, at inkasso imidlertid godt kan indledes, uden at der sendes rykkerskrivelse(r) til kunden.
Før kravet overlades til fremmed inkasso, skal kunden dog have en sidste frist på mindst 10 dage til at betale det skyldige beløb. Det er vigtigt, at fristen på 10 dage er anført korrekt i inkassovarslet, da manglende overholdelse af fristen medfører, at inddrivelse via fremmed inkasso først kan iværksættes efter, at kunden har modtaget et korrekt varsel.
I inkassovarslet skal anføres alle oplysninger, som er nødvendige for kundens bedømmelse af kravet. Det bør derfor fremgå, hvilken aftale med kunden kravet vedrører, herunder hvad der er leveret til kunden, fakturanummer bør anføres, og det skal fremgå, hvordan kravet er beregnet, herunder om der er pålagt morarente og rykkergebyr.
Det skal endvidere fremgå, at manglende betaling vil medføre yderligere udgifter for kunden i form af inkassogebyr og omkostninger forbundet med inkassoprocessen.
I inkassogebyr kan der opkræves 100 kr., og hvor meget der kan opkræves i inkassoomkostninger, følger af en bekendtgørelse fra Justitsministeriet, som kan findes her.