3. Gør dig bekendt med nye muligheder
Nye opgaver for Forsvaret vil som hovedregel blive offentliggjorte og danske virksomheder har herigennem løbende har mulighed for at byde ind. Forsvaret vil dog i visse tilfælde foretage "direkte tildelinger" af nye opgaver til bestemte virksomheder eller virksomheder, som allerede er på Forsvarets Rammekontrakter. For virksomheder, som ikke tidligere har erfaring med samarbejde med Forsvaret, kan mulighederne findes i fremtidige udbud og samarbejde med andre virksomheder irt. nye byggeprojekter eller anskaffelser.
Opsøg nye muligheder
Forsvarets anskaffelsesplan: Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) udgiver årligt en opdateret anskaffelsesplan, som på kort, mellemlang og langt sigte skitserer Frosvarets kommende investeringer i materiel. Dette indbefatter eksempelvis nye våbensystemer, køretøjer, entreprenørmateriel, kommunikation mv.
Som virksomheder kan man med fordel orientere sig heri og eventuelt finde planlagte investeringer som man kan bidrage til. Dette giver også muligheder for tidligt at indgå relevante samarbejder om kommende anskaffelser.
FMI kan besvare spørgsmål vedr. de konkrete anskaffelser på mail: openforbusiness@mil.dk.
Anskaffelsesplanen 2025 kan findes her: Planlagte investeringer
Se også 5. Hvem kan jeg komme i kontakt med?
Etablissements- og Terrænkommandoens udbudsplan: ETK opdaterer ligeledes løbende deres udbudsplan med kommende udbud med varer- og tjenesteydelser som relaterer sig til Forsvarets bygninger og anlæg. Som virksomhed, som ønsker at bidrage til opbygningen og vedligehold af Forsvarets anlæg, bør man orientere sig heri.
Det bemærkes, at ikke alle opgaver og faktiske udbud nødvendigvis fremgår at listen, men kan give et tidligt overblik over kommende relevante udbud, så virksomhederne kan forberede sig herpå. Når udbud offentliggøres, vil de kunne findes på EUs udbudsportal jf. nedenfor.
ETK kan besvare spørgsmål vedr. de konkrete udbud på mail: FES-KTP-INDUSTRI@mil.dk.
Udbudsoversigten kan findes her: Hvis du vil være leverandør
Se også 5. Hvem kan jeg komme i kontakt med?
Forsvarets udbud spænder bredt og kan både omfatte store rammeaftaler som fx teknisk- og bygningsvedligehold samt mindre enkeltopgaver. Der er derfor mulighed for at vinde udbud, også selvom man er en mindre virksomhed.
Nye udbud offentliggøres på EU's udbudsportal samt den danske udbudsportal, som kan findes i kolonnen til højre.
Det anbefales, at virksomheder opretter en ”udbudsagent” så man kan få besked på mail, når nye relevante udbud offentliggøres. Du kan få hjælp til at oprette en udbudsagent her: Hjælp | udbud.dk
Særligt om rammeaftaler
Det bemærkes, at Forsvaret i et vist omfang bruger virksomheder, som allerede er en del af deres rammeaftaler, til en række opgaver, som ikke offentliggøres. Rammeaftalerne vil ofte have en meget høj værdi, men vil i mange tilfælde være geografisk opdelte, således at man kan byde på en rammeaftale for fx Sjælland eller Sønderjylland. Det betyder, at flere virksomheder har mulighed for at blive en del af rammeaftalerne.
Selvom man ikke vinder en konkret rammeaftale, vil man stadig have mulighed for at komme på aftalen som nummer 2, 3 eller 4 og derved have mulighed for løbende at deltage i miniudbud om konkrete opgaver, som vinderen ikke kan løse. Derfor kan det være en god ide for virksomheder at prioritere deltagelse i udbud om rammeaftaler.
Vær opmærksom på proces og økonomi og muligheder for samarbejde
Forsvarets behov for at handle hurtigt betyder, at udbudsprocesserne kan forløbe over kort tid. Virksomheder, der ønsker at levere til Forsvaret, anbefales derfor at holde sig løbende orienterede.
Det kan også være en fordel at starte med mindre udbud, da dette både giver erfaring og kan bruges til at få medarbejdere sikkerhedsgodkendt, som efterfølgende kan være en processuel fordel.
Visse udbud kræver også, at man som virksomhed har en vis økonomi for at kunne komme i betragtning. Dette kan imødekommes, hvis man eksempelvis er flere virksomheder, som går sammen og sender et samlet bud på en opgave som konsortium.
Vinder man et udbud som konsortium, så er det afgørende at præmisserne, som lagde til grund for udpegningen, består i hele aftaleperioden.
Udenlandske forsvarsleverandører:
Når udenlandske virksomheder leverer større materielsystemer til Danmark, er de som udgangspunkt underlagt industrisamarbejdskrav i Danmark (også kaldet offset-forpligtelser). Disse krav betyder, at Den udenlandske forsvarsleverandør skal skabe værdi i Danmark ved at samarbejde med danske virksomheder – enten gennem modkøb, teknologioverførsel eller fælles innovationsprojekter med danske virksomheder.
Det betyder også, at de udenlandske virksomheder ofte er på udkig efter pålidelige danske underleverandører, og der ligger dermed en mulighed her for et samarbejde.
Erhvervsstyrelsen har offentliggjort en liste over de virksomheder, som aktuelt har modkøbsforpligtelser i Danmark og deres kontaktoplysninger. Listen kan findes her: https://erhvervsstyrelsen.dk/aktuelle-forpligtelser-aarlig-status-til-folketinget
Industrisamarbejde følger en sæt retningslinjer, som du kan læse mere om her: https://erhvervsstyrelsen.dk/industrisamarbejde
Også udenlandske virksomheder, som ikke har industrisamarbejdsporpligtelser kan være relevante. Flere virksomheder specialiserer sig i match-making mellem udenlandske og danske virksomheder – herunder blandt andet erhvervsklyngen CenSec. Hertil kan Udenrigsministeriets Trade Counsil og de danske ambassader kan hjælpe med adgang hertil. Ønsker du yderligere viden herom, er du velkommen til at kontakte TEKNIQ, så hjælper vi dig på vej.
Udenlandske virksomheder, som ønsker at samarbejde med danske virksomheder vil også i væsentligt omfang være tilstede til blandt andet den årlige forsvarsmesse DALO Industry days. Læs mere herom under FMI Industridag (DALO Industry Days).
Danske leverandører og underleverandører
Flere danske virksomheder har allerede haft succes med at blive underleverandør til Forsvaret ligesom flere virksomheder leverer færdige produkter. I mange tilfælde kan vejen til at blive forsvarsleverandør også være som underleverandør til en af disse virksomheder – Eksempelvis hvis man kan levere komponenter til navigationssystemer, bælter eller sæder til infanterikampkøretøjer.
Det afgørende er, at man gør sig bekendt med, hvad man konkret kan levere, så kan man finde relevante samarbejdspartnere efterfølgende.
Der findes flere muligheder for at komme i kontakt med eksisterende danske Forsvarsvirksomheder. Blandt andet gennem erhvervsklyngen CenSec, som har til formål at samle danske virksomheder indenfor forsvar, rum og sikkerhed.
Du kan læse mere om CenSec og se kommende events her: CenSec | Center for Defence, Space & Security
Man bør også som virksomhed overveje at deltage i arrangementer som DALO-industry days og match-making-arrangementer, som løbende afholdes, som er oplagte steder at søge nye samarbejder.
Hertil står TEKNIQ altid til rådighed, og bistår gerne med at finde potentielle samarbejdspartnere i det tekniske erhvervsliv.
Læs mere under 5. Hvem kan jeg komme i kontakt med?
Samarbejde med hovedentreprenører
Ønsker man som virksomhed at bidrage til opbygningen af Forsvarets bygninger og anlæg, men der er ikke umiddelbart nogen udbud, som er relevante, så kan man overveje at søge samarbejder med hovedentreprænører som eventuelt har vundet konkrete udbud, eller som planlægger at byde på konkrete udbud.
Vindere af konkrete udbud offentliggøres løbende på EU’s udbudsportal, som kan findes i højre kolonne.
Hertil anbefales det, at man som virksomheder deltager i arrangementer, som afholdes af Etablissaments- og Terrænkommandoen, som eksempelvis ETKs industridage, hvor der vil være udvidede muligheder for at spørge til relevante udbud og afholde 1:1 møder med relevante samarbejdspartnere.
Se mere under: 5. Hvem kan jeg komme i kontakt med?