Husk arbejdspladsvurderingen – ellers kan det koste dyrt
Publiceret:11. sep. 2025
Skrevet af:Mikkel Nielsen
Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV). Alligevel oplever TEKNIQ, at nogle virksomheder enten udskyder opgaven eller helt glemmer den. Det kan blive en dyr fejl, for hvis Arbejdstilsynet kigger forbi, lyder bøden på 10.000 kroner.
En APV er et lovpligtigt værktøj til at identificere og løse arbejdsmiljøproblemer. Den skal laves første gang, virksomheden får ansatte – og opdateres mindst hvert tredje år eller ved væsentlige ændringer i arbejdet, som kan have betydning for arbejdsmiljøet, fx hvis der er ændringer i arbejdsprocesser, arbejdsopgaver eller arbejdsmetoder.
Mere end bare papirarbejde
En APV indeholder både en vurdering af arbejdsmiljøet og en skriftlig handlingsplan for de problemer, der ikke kan løses med det samme. Handlingsplanen skal være tilgængelig for medarbejderne og kunne fremvises ved tilsyn.
Samtidig er APV’en et vigtigt redskab i det systematiske arbejdsmiljøarbejde. APV’en giver virksomheder mulighed for at komme hele vejen rundt om jeres arbejdsopgaver, så de kan planlægge arbejdet mere sikkert, så de undgår ulykker – og dermed lavere sygefravær og bedre drift.
Supplerende krav ved særlige risici
Hvis arbejdet indebærer særlige risici – f.eks. ved brug af farlige kemistoffer – skal virksomheden også lave supplerende risikovurderinger. Det kan for eksempel være en kemisk risikovurdering. Eller en PSS ved særligt farligt arbejde på byggepladsen.
Husk dette om APV
Gælder alle virksomheder med ansatte – uanset størrelse
Skal revideres hvert tredje år eller ved ændringer
Skal indeholde en handlingsplan, hvis der er uløste problemer