TEKNIQ: Rammeaftale giver klarhed om told for virksomheder
Publiceret:29. jul. 2025
Skrevet af:Mimi Munch-Jensen
Efter flere måneders usikkerhed om størrelsen på toldsatserne på eksportvarer til USA, har rammeaftalen om told mellem EU og USA givet TEKNIQs medlemmer en ramme at agere i.
Efter lang tids usikkerhed om USA og EUs handelsforhold er en ny rammeaftale om told på europæiske eksportvarer til USA faldet på plads.
Rammeaftalen indeholder en told på 15 procent på de fleste varer, når de eksporteres til USA. Derudover har EU forpligtet sig til at investere omkring 600 milliarder dollars i USA, ligesom EU har forpligtet sig til at købe amerikansk energi og militært udstyr.
Og selvom der ikke er nogen grund til at glæde sig over, at det bliver dyrere for danske virksomheder at eksportere til USA, så skaber aftalen en tiltrængt klarhed og forhåbentlig mere stabilitet, siger Rikke Schjødt Christensen, erhvervsjuridisk chef i TEKNIQ.
- Vi havde selvfølgelig helst set, at man var nået frem til en aftale om nultold på europæiske eksportvarer. Toldmure gavner ingen. Men aftalen giver danske virksomheder en afklaring omkring toldspørgsmålet, nu ved de, at langt de fleste varer bliver omfattet af en told på 15 procent, siger Rikke Schjødt Christensen.
Hun understreger, at rammeaftalen ikke er den endelige aftale. Det er meget få detaljer fra aftalen, som indtil videre er blevet offentliggjort. For eksempel vides det endnu ikke, hvornår aftalen træder i kraft eller hvad den præcist kommer til at betyde. Der er f.eks. fortsat 50% told på stål og aluminium. Det forhandles dog videre om dette punkt, som muligvis vil blive erstattet af et kvotesystem.
Så selvom danske virksomheder nu kender toldsatsen på europæiske eksportvarer til USA, er det stadig et marked, der er forbundet med usikkerhed. Derfor bør man kigge på sin risikospredning, siger Rikke Schjødt Christensen.
- Man skal ikke nødvendigvis fravælge USA som eksportland, det afhænger af den specifikke situation for den enkelte virksomhed. Men man skal nøje overveje, hvad de vil koste at få varerne ind i landet og om man er rustet til det. Tiden er inde til at tænke langsigtet og overveje, om der er andre markeder, der vil være attraktive at eksportere til, siger Rikke Schjødt Christensen.