Generalist med teknisk baggrund
Er du ingeniør, maskinmester eller har en lignende teknisk baggrund, og brænder du for at udvikle vilkårene for det tekniske erhvervsliv? Har du evnen til at navigere i komplekse tekniske regelværk og omsætte din indsigt i dialog med virksomheder og myndigheder -så er du måske den konsulent vi søger.
Om stillingen
Hos TEKNIQ arbejder vi på at fremme rammevilkårene for det tekniske erhvervsliv i forhold til bæredygtighed, digitalisering og grøn omstilling. Dine opgaver bliver at varetage vores medlemsvirksomheders interesser i forhold til lovgivning, tekniske standarder og praktiske løsninger. Du kommer til at arbejde med rammevilkår på flere fagområder - og du får naturligvis løbende introduktion til de områder, du ikke allerede har et indgående kendskab til.
Som teknisk konsulent bliver du en del af vores bæredygtighedsteam, som med dig består af ni medarbejdere. Dine kolleger bliver en kombination af konsulenter med dyb indsigt i tekniske områder inden for bl.a. el- og VVS og konsulenter med et mere tværgående fokus på energi, bæredygtighed og virksomhedsdrift.
Dine primære opgaver bliver tilpasset dine kompetencer og interesser og vil blandt andet omfatte:
- Dialog med myndigheder mm. om udviklingen af tekniske regler, fx nyt bygningsreglement, indførelsen af bygningsautomatik, styrket indeklima i vores bygninger, vand og klimasikring, nettilslutninger af fx solceller og ladestandere
- Bidrage til medlemsvejledning (webinarer, fagnyheder mm.) i tekniske spørgsmål og hjælpe dem med at navigere i komplekse regelværk
- Repræsentere TEKNIQ i udvalg i regi af Dansk Standard, Social- og Boligstyrelsen og Sikkerhedsstyrelsen mv.
- Kvalificere udspil og indsatser i forhold til tekniske aspekter af ønsker om ændrede regler
- Fungere som projektleder på analyser og udviklingsopgaver
Du kommer med andre ord til at være bindeled mellem virksomhederne i det tekniske erhvervsliv og de myndigheder og andre centrale aktører, der udvikler og fastlægger fremtidens standarder og regelværk.
Om dig
I denne rolle får du muligheden for at sætte aftryk på nogle af samfundets vigtigste tekniske dagsordener, og vi lægger stor vægt på, at du har lyst til at gøre en forskel i en organisation, hvor teknisk ekspertise og medlemsservice er i højsædet.
Ideelt set har du:
- 2-5 års erfaring fra det tekniske område fx fra myndighed, rådgiver eller udførende virksomhed og kendskab til regelværk, standarder og udførelse.
- En relevant teknisk uddannelse som fx maskinmester, ingeniør eller lignende teknisk baggrund.
- Glæde ved dialog med både medlemsvirksomheder, myndigheder og andre aktører fra branchen.
- Interesse for at arbejde med regler og standarder på de tekniske områder - du behøver ikke være ekspert på alle områder, men skal have nysgerrighed og vilje til at lære • Interesse for at arbejde i dybden med løsninger på konkrete problemstillinger og samtidig har du øje for de overordnede perspektiver
- Erfaring med vejledning og kommunikation om tekniske forhold
Herudover lægger vi vægt på, at du:
- Er proaktiv og struktureret i din tilgang
- Er samarbejdsorienteret og kan indgå i et team
- Har stærke kommunikationsevner - både skriftligt og mundtligt
- Kan omsætte kompleks teknisk viden til praktiske råd
Lyder stillingen interessant for dig?
Vi ser frem til at byde velkommen til vores nye medarbejder den 1. november 2025.
Hvis du vil være en del af teamet og har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte teamchef Troels Hartung på 77 41 15 38.
Ansøgningsfrist er onsdag d. 27. august 2025. Vi forventer at holde 1. samtaler d. 1. og 2. september og 2. samtaler den 8. september 2025.
Vi læser ansøgninger og indkalder til samtaler løbende, så send derfor din ansøgning, CV, eksamensbeviser og evt. andre relevante dokumenter hurtigst muligt elektronisk via knappen "Ansøg".
Vi glæder os til at modtage din ansøgning!
-
Om din TEKNIQ som arbejdsplads
Hos TEKNIQ arbejder vi målrettet for at fremme den grønne omstilling og styrke vores medlemmers konkurrenceevne.
Vi tilbyder et dynamisk arbejdsmiljø med stærk faglighed og plads til nytænkning og en sund balance mellem arbejde og fritid. Vi har gode pensions- og forsikringsordninger, inkl. sundhedsforsikring og moderne arbejdsfaciliteter.
Vi er en organisation med højt til loftet, hvor der er plads til forskellighed, humor og faglig sparring, og hvor der er kort fra tanke til handling. Vi har et godt arbejdsmiljø, hvor vi hjælper hinanden, og det er sjovt at gå på arbejde.
Vi har kantineordning og en aktiv personaleforening, der understøtter, at du lærer dine kolleger på tværs af organisationen endnu bedre at kende.
Vi har kontor i både Glostrup og Odense, og dit faste arbejdssted vil være et af stederne, afhængigt af hvor du bor. Vores lokaler i Glostrup er nyrenoverede og ligger tæt på motorvej og offentlig transport, og vores kontor i Odense er i et moderne kontordomicil, som vi deler med andre virksomheder. Begge steder har gode parkeringsforhold.
Vi er i alt 95 medarbejdere, 20 medarbejdere i Odense og 75 i Glostrup.
Du kan læse mere om os, vores arbejdsopgaver og organisation her.