Virksomheder kan få støtte til at inkludere lærlinge med særlige behov i deres oplæring. Angst, depression eller udviklingsforstyrrelser som ADHD eller autismespektrumforstyrrelser er nogle af de psykiske funktionsnedsættelser, som fylder for et stigende antal elever på erhvervsuddannelserne.
SPS tilbyder forskellige former for støtte afhængigt af den enkelte lærling behov. Dette kan omfatte:
- Personlig assistance: Hjælp til praktiske opgaver og støtte i hverdagen
- Tekniske hjælpemidler: Udstyr og teknologi, der gør det lettere at udføre arbejde
- Mentorstøtte: Vejledning og rådgivning fra en støttegiver/mentor på virksomheden
En mentor for en lærling med støttebehov kan med fordel have en række specifikke kompetencer og egenskaber for at kunne yde den nødvendige støtte. Her er nogle vigtige aspekter:
- Erfaring og Faglig Viden: Mentoren bør have solid erfaring og viden inden for det relevante fagområde. Dette sikrer, at de kan give kvalificeret vejledning og oplæring
- Empati og Tålmodighed: Det er vigtigt, at mentoren kan sætte sig i lærlingens sted og udvise forståelse og tålmodighed. Dette hjælper lærlingen med at føle sig tryg og støttet
- Kommunikationsevner: Gode kommunikationsevner er afgørende for at kunne forklare komplekse emner på en letforståelig måde og for at kunne lytte aktivt til lærlingens behov og bekymringer
- Tilpasningsevne: Mentoren skal kunne tilpasse sin tilgang baseret på lærlingens individuelle behov og læringsstil
- Motivation og Engagement: En god mentor skal være motiveret og engageret i lærlingens udvikling og succes. Dette indebærer at være proaktiv og støttende gennem hele læringsprocessen
- Netværk og Ressourcer: At have adgang til et bredt netværk og ressourcer kan være en stor fordel, da mentoren kan hjælpe lærlingen med at finde yderligere støtte og muligheder
Når elever med støttebehov går på en erhvervsuddannelse, er det skolens ansvar at sørge for, at eleverne får den støtte, de har behov for, både i skole- og oplæringsperioder. Støtten kan både foregå på skolen og på oplæringsstedet, og den kan varetages af en støttegiver/ mentor fra skolen, fra oplæringsstedet eller fra et eksternt støttefirma.
At inkludere medarbejdere med funktionsnedsættelser er ikke kun en fordel for de ansatte selv, men også for virksomheden som helhed.
Mangfoldighed i arbejdsstyrken kan føre til øget kreativitet, forskellige perspektiver og en stærkere virksomhedskultur. SPS sikrer, at alle medarbejdere har lige muligheder for at udvikle deres kompetencer og bidrage til virksomhedens succes.
Det er erhvervsskolens ansvar at sikre, at lærlingen får den nødvendige støtte – også i oplæringen. Det gælder både ansøgning om – og opfølgning på – støtten.
Hvis I som virksomhed oplever at have fået en lærling, der har et støttebehov, men ikke modtager den nødvendige støtte, kan I kontakte lærlingens erhvervsskole. Husk, at al kommunikation vedrørende en elevs støttebehov og SPS på tværs af aktører kun må ske med elevens samtykke.
Der kræves dokumentation for lærlingens behov og en plan for, hvordan støtten skal implementeres. Det er en god idé at være i tæt dialog med den SPS-ansvarlige på erhvervsskolen, som kan vejlede i hele processen.
Ved at benytte SPS kan virksomheder:
- Skabe en inkluderende arbejdsplads, der tilgodeser lærlinge med støttebehov.
- Få adgang til talentfulde personer, der måske ellers ville have svært ved at finde beskæftigelse.
- Få økonomisk støtte til nødvendige hjælpemidler og tilpasninger.
Implementeringen af SPS i oplæringen er en investering i både den enkelte lærling og virksomhedens fremtid. Ved at sikre, at alle lærlinge har de værktøjer og den støtte, de har brug for, kan virksomheder høste fordelene af en mere mangfoldig og kompetent arbejdsstyrke.
For mere information om, hvordan I kan drage fordel af SPS, kontakt jeres lokale SPS-konsulent eller besøg SPS-hjemmesiden.
Når din virksomhed ansætter en lærling med en funktionsnedsættelse, er det vigtigt at gå i dialog om støtte, udfordringer og styrker. Herunder finder I en række gode råd, som I kan tage udgangspunkt i, i dialogen med lærlingen.
Fokusområder i dialogen:
- Lærlingens funktionsnedsættelse i forhold til arbejdsopgaver
- Kommunikation, samarbejde og sociale relationer
- Lærlingens potentialer og begrænsninger
Tjekliste for lærepladskonsulenten:
- Informer virksomheden om skolens rolle
- Hjælp med at identificere støttemuligheder og hjælpemidler
- Udarbejdelse af ansøgninger og opfølgning under oplæringsperioden
- Faglig sparring med faglærere ift. lærlingeforløbet
- Lærepladskonsulenten hjælper med administration af støtteforanstaltninger og fungerer som kontaktperson for lærlingen
Tjekliste for virksomheder:
- Aftal antal støttetimer baseret på behov
- Fordel rollerne mellem virksomhed, skole og lærling
- Aftal, hvordan og af hvem lærlingens kolleger skal orienteres, samt klædes på til opgaven
- Identificer arbejdsopgaver, der kræver støtte
- Vurder arbejdstid og eventuel forlængelse af læretiden
- Aftal kontaktpersoner fra skole og virksomhed
Der findes mange forskellige typer funktionsnedsættelser, og de kan komme til udtryk på mange forskellige måder. For at hjælpe lærepladser med at forstå og støtte lærlinge med funktionsnedsættelser, har Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) udviklet materiale specifikt til dette formål. Dette materiale beskriver de forskellige diagnoser og giver gode råd til, hvordan man bedst kan støtte lærlinge i deres uddannelsesforløb.
I finder materialet her: Beskrivelser af funktionsnedsættelser