En servicekontrakt er en kontrakt mellem virksomhed og kunde om fx tilsyn, reparation og vedligeholdelse af den pågældende ydelse eller vare.
Servicekontrakten sikrer en fast og klar aftale om, hvilke serviceydelser der gives, og hvilke der ikke gør, samt fastsætter de praktiske foranstaltninger omkring serviceaftalen.
Vær opmærksom på, at der er særlige krav i forbrugeraftaleloven om fx opsigelse og fortrydelsesret, som skal overholdes, når servicekontrakten er til brug for aftaler med forbrugere.
Hvad skal en servicekontrakt indeholde?
TEKNIQ Arbejdsgiverne har lavet en liste over vigtige punkter, som din virksomhed kan lade sig inspirere af, når I skal udarbejde en servicekontrakt.
Aftalens parter
- Servicevirksomheden samt kundevirksomhed med CVR-nr. eller forbruger
- Kontaktpersoner, telefoner og mails
Aftalens indhold
- Aftalens genstand (servicekontraktens omfang)
- Registrering af anlæg inden aftalen træder i kraft
- Opretning af eksisterende anlæg inden servicekontrakt
- Forebyggende vedligehold
- Service efter tilkald
Rekvisitioner
- Service efter tilkald
- Faste kontaktpersoner
- Skriftlige rekvisitioner
Tid
- Udrykningstid i timer eller minutter
- Krav til påbegyndt reparation i timer eller minutter
- Selv vælge tidspunkt (forebyggende vedligehold) inden for tidsrum
- Adgangsrestriktioner eller tidsrum
Betaling
- Pris
- Prisregulering
- Betaling pr. besøg, måned eller kvartalsvis
- Forud eller bagud
- Betalingsfrister
- Rykkergebyrer og rente
Forsikring
- Kundes brandforsikring og driftstabsforsikring
- Medtages på forsikringer
Mangler
- Reklamationer inden en frist efter udførelse
- Ansvarsophør efter 1, 2, 5 eller 10 år
Ansvarsbegrænsninger
- For både forsinkelse, mangler og produktansvar
- Ansvar begrænset til en %-del af kontraktsummen
- Ansvar begrænset til en sum
- Ansvarsfraskrivelse for driftstab, avancetab og andet indirekte tab
Misligholdelse
- Definition af væsentlig misligholdelse
- Ophævelse
Opsigelse
- Skriftlighed
- Opsigelsesvarsel 1, 3, 6, 12 måneder
- Sammenhæng til betalingsfrister