Hvis en kunde ikke en faktura til tiden, opstår spørgsmålet om, hvordan den manglende betaling skal håndteres. Renteloven, inkassoloven m.v. indeholder en række regler, som skal overholdes, når kunden ikke betaler.
Reglerne kan ikke fraviges til skade for forbrugere, men i erhvervsforhold kan mange af reglerne fraviges ved aftale, hvilket f.eks. kan ske i salgs- og leveringsbetingelser.
Nedenfor beskrives overordnet de regler, der skal iagttages, når der udsendes rykkerskrivelse, opkræves morarente og den manglende betaling sendes til inkasso hos et inkassobureau eller advokat.
Beskrivelsen er ikke en fuldstændig redegørelse for håndtering af manglende betaling, f.eks. redegøres der ikke for mulighederne for at standse arbejdet/tilbageholde egen ydelse eller skyldners genstande. Hvis der er behov for rådgivning om disse forhold, kan du kontakte Overenskomster og Jura.
Rykkerbrev, rykkergebyr og kompensationsbeløb
Når en kunde ikke betaler til tiden, sendes oftest en venlig påmindelse om den manglende betaling – dette regnes for den første rykkerskrivelse til kunden.
Det er en betingelse, at der rimelig grund til at fremsende rykkerskrivelsen til kunden, og der kan derfor ikke opkræves et rykkergebyr, hvis kunden har oplyst (gjort indsigelse), at den manglende betaling skyldes, at kunden mener, at der leveret et mangelfuldt produkt eller ydelse.
Er kunden privatperson, kan der maksimalt opkræves et rykkergebyr på 100 kr. pr. rykker. Det er derudover en betingelse, at der som minimum er 10 dages mellemrum mellem hver rykkerskrivelse, hvis der skal opkræves rykkergebyr på 100 kr. Der kan maksimalt opkræves rykkergebyr for tre rykkerskrivelser vedrørende samme manglende betaling.
Kompensationsbeløb
Er kunden erhvervsdrivende, kan der opkræves et fast kompensationsbeløb på 310 kr. når kunden ikke betaler til tiden. Kompensationsbeløbet skal dække nogle af de omkostninger, der er forbundet med at inddrive den manglende betaling. Beløbet kan dog opkræves uden, at det er nødvendigt at fremsende en rykkerskrivelse til kunden. En opkrævning af beløbet vil derfor f.eks. kunne ske i forbindelse med fremsendelse af et inkassovarsel.