Regeringen vil give mulighed for helt at forbyde benzin- og dieselbiler i byzoner. Men det er for tidligt med så skrappe krav, mener TEKNIQ Arbejdsgiverne, der bliver støttet af bilimportørerne.
Flere ladestandere og flere dedikerede parkeringspladser til elbiler peger i den rigtige retning i regeringens nye udspil "Tættere på - Grønne byer og en hovedstad i udvikling", som blev lanceret i den forgangne uge.
Til gengæld er det for vidtgående helt at forbyde benzin- og dieselbiler i visse byzoner, som udspillet også lægger op til.
- Det er grundlæggende fornuftigt at nedbringe antallet af benzin og dieselbiler, men initiativerne skal komme i den rigtige rækkefølge, og man skal ikke begynde med forbud, før der er skabt reelle alternativer – ellers vil det hæmme mobiliteten på danske arbejdsmarked, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Han nævner til eksempel vvs’eren, der kører fra Vestsjælland til København for at komme på arbejde. Her er hverken rækkevidde på en elvarebil eller selve ladeinfrastrukturen god nok i dag, hvilket betyder, at installatøren ikke har et reelt alternativ til varevognen på diesel eller benzin.
For tidligt ude
I regeringens optik skal kommunerne have mulighed for at lave nul-emissionszoner i mindre byområder, hvor køretøjer med forbrændingsmotorer vil være helt bandlyste. Målet er mindre luft- og støjforurening, men man pointerer samtidig, at både berørte borgere og erhvervsdrivende skal have realistiske alternativer og tid til at indrette sig på de nye krav. Netop den del er vigtig at holde fast i, men Simon O. Rasmussen.
- Også i forbudszoner vil der være brug for en del tung trafik og reelt løses det i dag kun af forbrændingsbiler. Håndværkere skal jo fortsat kunne fragte materialer og værktøj og sig selv frem til udførelsesstedet – også i forbudszoner. Derfor virker denne del af forslaget at være fremtidsmusik - i hvert fald indtil vi ser elvarebiler med længere rækkevidde og en velforgrenet ladeinfrastruktur, siger Simon O. Rasmussen.
Samme argumentation går igen hos bilimportørerne, hvor der også er rynkede pandebryn ved udsigten til et decideret forbud mod de benzin- og dieseldrevne køretøjer. Her ser man gerne en mere lempelig løsning, hvor de nyere biler stadig må køre i byerne.
- Særligt forslaget om nul-emissionszoner er meget vidtgående og kan næppe indføres uden en særlig lang indfasningsperiode, da udbuddet af el- og brintbiler med tilstrækkelig rækkevidde skal være større. Det afgørende er, at vi som minimum stiller krav til, at en bil skal have Euronorm 5 (biler fra 2013, red.) og gerne euronorm 6 (biler fra 2015, red.), siger Mads Rørvig, direktør for Danske Bilimportører, i en pressemeddelelse.
Flere p-pladser og ladestandere
Regeringens udspil ”Tættere på – grønne byer og en hovedstad i udvikling” blev offentliggjort onsdag den 26. maj med flere forskellige initiativer i støbeskeen. Helt overordnet handler det om hjælpe den grønne omstilling af bilparken på vej med en række initiativer. Ud over nul-emissionszoner er der tanker om at ændre planloven, så kommunerne kan øremærke flere p-pladser til el- og delebiler. Samtidig haster det med at få flere ladestandere op i bybilledet, og derfor skal kommunerne have bedre mulighed for at stille krav til det i lokalplanerne, foreslår regeringen.
Endelig er der et forslag om at stille krav til dieseldrevne personbiler, der kører ind i byernes miljøzoner. I dag findes de i landets fire største byer, hvor der sidste år også blev stillet krav til de ældste varevogne. Siden 1. juli 2020 har det ikke været lovligt at køre ind i miljøzonerne med en varevogn fra før 2007, der ikke fået eftermonteret et partikelfilter. Aldersgrænsen vil blive skærpet de kommende år, men i det nye forslag er der ikke indlagt nogen skæringsdato i forhold til personbilerne alder. Her er det springende punkt, om der er partikelfilter eller ej, og så kan man i givet fald få op til 2000 kroner i tilskud til den øvelse, hvis man opfylder særlige betingelser.