Tina Voldby

Underdirektør

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Manglen på arbejdskraft kan mærkes i installationsbranchen

Selvom en tredjedel af landets el- og vvs-installationsvirksomheder må opgive ordrer på grund af manglende arbejdskraft, er der er ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne ingen grund til panik i branchen, hvor hovedparten af virksomhederne foreløbig formår at holde på medarbejderne, uden at lønningerne sendes på himmelflugt.

Der er fremgang i installationsbranchen. Men fremgangen betyder også, at behovet for kvalificeret arbejdskraft stiger. Noget, der ifølge en ny arbejdskraftundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne kan mærkes ude i virksomhederne.

Omkring en tredjedel af virksomhederne måtte således i april opgive ordrer på grund af mangel på arbejdskraft. Samtidig viser tal fra Danmarks Statistik, at henholdsvis 25 og 29 procent af el- og vvs-virksomhedernes aktivitet blev begrænset af arbejdskraftmangel i maj 2019. Alligevel mener TEKNIQ Arbejdsgiverne ikke, der er grund til panik.

”Det er naturligvis problematisk, når virksomhederne må opgive ordrer, men vi er stadig meget langt fra de flaskehalsproblemer, vi så i 2007, og generelt ser det ud til, at el- og vvs-installatørerne er blevet bedre til at tilpasse driften i forhold til den arbejdsstyrke, de har rådighed over,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Begrænset lønpres

Installationsvirksomhederne er da også stadig i stand til at ansætte flere end nogensinde før. Samtidig viser arbejdskraftundersøgelsen, at over halvdelen af de virksomheder, der har ansat medarbejdere i april 2019, ikke har været tvunget til at ændre på ansættelsesforholdene for at få ansættelserne på plads. Godt en tredjedel har dog måttet hæve lønnen som led i ansættelserne.

Der er dog stor forskel på udviklingen inden for henholdsvis el- og vvs-installationsbranchen. For mens andelen af elvirksomheder, der har måttet hæve lønnen for at ansætte folk, er steget med tre procent i forhold til sidste år, så er tallet faldet på vvs-området med hele 11 procent.

”Det er udtryk for, at rekrutteringsudfordringer i de to brancher i højere grad begynder at ligne hinanden. Men igen viser tallene, at virksomhederne i vid udstrækning formår at tilpasse sig virkeligheden, ligesom man i høj grad er klar til at åbne dørene for både lærlinge og andre faggrupper for at få medarbejderkabalen til at gå op,” siger Tina Voldby.

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.