Tina Voldby

Underdirektør

tvo@tekniq.dk

2012 8283

Grund til bekymring – ikke panik

Det er blevet sværere at rekruttere arbejdskraft i ikke mindst bygge- og anlægsbranchen. Det billede genkender man også blandt de danske el- og vvs-installatører, som dog ifølge TEKNIQ er i stand til at finde alternative løsninger til at skaffe de nødvendige, kvalificerede hænder.

Selvom der stadig er et stykke vej til flaskehalspanikken, inden den økonomiske krise ramte i 2008, så bliver det disse år gradvist sværere for landets virksomheder at skaffe de nødvendige medarbejdere. Det understreges af den såkaldte Rekrutteringssurvey fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, som blev offentliggjort i dag.

Et af de områder, der er hårdest ramt af rekrutteringsudfordringerne, er bygge- og anlægsbranchen. Her er den forgæves rekrutteringsrate (FRR) på 33 procent og overgås dermed kun af landbrug, skovbrug og fiskeri med 39 procent.

Problemerne med at skaffe kvalificerede medarbejdere mærkes også i installationsbranchen, både når det gælder elektrikere og vvs-montører, som ligger højt på listen over stillingsbetegnelser med rekrutteringsudfordringer i hele landet med en FRR på henholdsvis 30 og 45 procent.

Især er der ifølge den nye rekrutteringssurvey en markant mangel på elektrikere i alle landets fem regioner.

”Med tanke på at installationsbranchen har oplevet stabil vækst de seneste fem år i træk, er der ikke noget at sige til, at det kan være svært at skaffe folk med lige præcis de kompetencer, der i første omgang efterspørges,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ, og uddyber:

”Det seneste år har væksten i branchen ikke desto mindre været på fire procent, hvilket kun har været muligt, fordi virksomhederne i stadig stigende grad finder alternative veje til at få dækket deres behov for arbejdskraft – blandt andet ved at ansætte flere lærlinge, ufaglærte og udlændinge. Det har i øvrigt kun været muligt at ansætte flere lærlinge, fordi det, i modsætning til mange andre erhvervsuddannelser, er lykkedes at hæve optaget på både vvs-energi- og elektrikeruddannelserne,” siger Tina Voldby.

Forgæves rekrutteringsrate

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.