Jan Eske Schmidt

Videnspartner

jes@tekniq.dk

Tyveriet af værktøj falder – men mange rammes stadig

Det går den rigtige vej, men det er stadig hver tredje virksomhed, der har haft besøg af tyve i servicebilerne, mens hver femte virksomhed har fået stjålet værktøj fra en byggeplads. Det viser en medlemsundersøgelse fra TEKNIQ Arbejdsgiverne.

En opbrudt sidedør i firmabilen eller en smadret værktøjscontainer på byggepladsen. De fleste installationsvirksomheder kender kun alt for godt det triste syn. Selvom det går den rigtige vej med antallet af sager, så er der stadig rigtig mange virksomheder, der har haft besøg af de langfingrede gæster, viser TEKNIQ Arbejdsgivernes årlige medlemsundersøgelse.

33 procent oplevede i 2019 tyverier fra servicebilerne, hvilket er et fald fra de 41 procent, der året før svarede ja til samme spørgsmål.

Samme udvikling kan ses på byggepladserne, selvom forskellen er mindre. I 2018 havde 24 procent af medlemmerne oplevet tyverier her, mens det gjaldt for 21 procent i 2019.

”Det er naturligvis glædeligt, når der sker et fald i antallet af tyverier, men det er stadig et problem, at en tredjedel oplever det,” siger Jan Eske Schmidt, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Toppede i 00’erne

Udviklingen matcher politiets egne tal, hvor man også kan spore et fald. De seneste tilgængelige tal er fra første halvår af 2019, hvor der har været 2.809 tyverier fra last- og varebiler landet over. Det er et fald på mere end 27 procent i forhold til de første seks måneder af 2018.

Helt så markant er udviklingen ikke i forhold til byggepladserne, hvor der blev anmeldt 492 tyverier i løbet af første halvår af 2019. Det er godt 10 procent færre end samme tidspunkt året forinden.

28 procent af TEKNIQ Arbejdsgivernes medlemsvirksomheder svarer i undersøgelsen, at de mener, problemet er stigende. I 2018 var det 40 procent, der svarede ja til samme spørgsmål.

Politiets statistik viser, at antallet af tyverier fra firmabiler var på sit højeste i slutningen af 00’erne med knap 10.000 anmeldelser om året. I 2014 var der færrest med 4.749 anmeldelser.

For byggepladserne toppede tyverierne i 2007 med 1.904 anmeldelser, hvilket var næsten halveret i 2016 med 1.042 anmeldelser.

739 installationsvirksomheder har i medlemsundersøgelsen svaret på spørgsmål om tyverier.

TEKNIQ Arbejdsgiverne er en organisation med klart fokus på teknik-og installationsbranchen samt industri. Som medlem får du en lang række fordele, der er tilpasset netop dine behov.